Jeg er meget optaget af at skabe institutioner og skoler, der støtter og styrker børns og unges motivation.
Motivation er drivkraften bag lysten til at lære, til at lege og til at leve. Motivation skaber sundhed – både psykisk og fysisk. Motivation hjælper os til at klare de udfordringer, vi møder på vejen.
Børn fødes nysgerrige og med lyst til at lære. Vi skal insistere på at udvikle – om nødvendigt gentænkte – de organisatoriske rammer, så vores institutioner og skoler styrker børns motivation – deres lærelyst og glimt i øjet.
Skal vi drøfte, hvordan vi lykkes med denne ambition og hvilken styring og ledelse det fordrer? Så inviter mig til en snak. Jeg vil bidrage med stor energi, nysgerrighed og viden.
I samarbejde med Bente Lynge (Cand. pæd. psych. og specialist i børnepsykologi) har jeg foretaget en større undersøgelse af sammenhængen mellem elevers motivation og ledelses- og styringsformer. Vi har interviewet 100 skoleelever og deres lærere, ledere og chefer. Vi holder oplæg om de spændende resultater og er pt. i gang med at omsætte dem til bogform. Kontakt os for at høre mere.
Faglig refleksion, kollegial sparring, feedback… Kært barn har mange navne. Uanset ordvalg afhænger den pædagogiske kvalitet af evnen til at kunne snakke om - og udvikle sig i arbejdet med børn og unge og med hinanden. Se en lille film om det her.