Hvordan beskriver kunderne vores samarbejde?
I forbindelse med en uddannelse har jeg interviewet en kunde om vores samarbejde. Martin er Transformational Officer. Han beskriver i det lille udklip nedenfor, hvordan han oplever, jeg arbejder. Vi har samarbejdet over længere tid – ca. 1½ år. (Jeg ændret navnet af hensyn til ”Martin”, da han også siger noget om sig selv undervejs i samtalen.)
Lykke: Hvordan oplever du vores samarbejdsrelation?
Martin: Når vi samarbejder, kan jeg mærke at du tænker rigtig meget over det, jeg siger. Fx hvis jeg nævner en opgave eller et problem, så kan jeg mærke, at du virkelig tager det seriøst og tænker over det. Så kommer du fx tilbage med forslag og nye spørgsmål til mig. Så det er både besværligt og hjælpsomt. Besværlig fordi du ikke bare fixer det for mig. Hjælpsomt - fordi du kommer med løsningsforslag, nye vinkler eller idéer, som jeg selv skal forholde mig til.
Lykke: Hvad har så været særligt betydningsfuldt i vores samarbejde?
Martin: Det er nok, at du tænker … jeg ved ikke, hvad det rigtige ord er… organisk? Altså, du tænker meget på organisationen og på mennesker. Hvis der er nogle, der har stillet nogle spørgsmål til en temadag, så bliver det grebet, ikke parkeret. Jeg tror, der er mange, der føler sig inkluderet i det. Men det er jo også irriteret nogle gange for mig. At jeg ved, at hvis nogen stiller et kritisk spørgsmål, så skal jeg til at forholde mig til det og det kan jeg måske ikke lige overskue. På den måde er det jo rigtig godt organisationen og vores formål, men nogle gange giver det jo bare ekstra arbejde.
Lykke: Men nogle gange kan det vel også være uhensigtsmæssigt at gribe alt?
Martin: Ja, men sådan mener jeg ikke, at du gør. Du tager fat i de ting, fordi de er relevante.
Lykke: Er der andet, der særligt karakteriserer vores måde at arbejde på?
Martin: Det er jo hele måden, I arbejder på. Det er jo det, der hjælper processen. Det er inkluderende. Jeg er jo sådan én, der starter et sted og ser en lige vej mod målet, hvor jeg vil ende. Og jeg hader det, når det ikke bare går sådan. Jeg vil gerne kunne planlægge det og så ikke blive forstyrret på vejen. I er sådan meget mere åbne overfor, at vejen ændrer sig og at vi skal ud i sidespor undervejs. Min personlighed er ikke til det. Men det skal jeg jo vænne mig til. Jeg er ved at acceptere, at man ikke kan sætte sig ned og sige” nu skal vi have en kulturforandring og den skal vi være færdige med til september”. Man kan ikke diktere den sårn’.
Men jeg synes også du er god til at lytte, hvis jeg siger, det kan vi ikke lige nu. Og til at skære ind til benet ift. hvad der er tid til. Du skubber os jo også. Det giver samlet fornemmelsen af, at vi bevæger os.
Måden er anderledes end en klassisk konsulent, der laver en effektiviseringsanalyse og underviser i en metode og praksis. Måden virker. Det tager bare længere tid om at virke, end jeg nok havde tænkt, det skulle.